woensdag 28 februari 2018 - Reisverslag uit Fez, Marokko van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu woensdag 28 februari 2018 - Reisverslag uit Fez, Marokko van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu

woensdag 28 februari 2018

Blijf op de hoogte en volg Leanne

02 Maart 2018 | Marokko, Fez

We zitten vroeg in de bus naar Fes met een Marokkaanse dame als gids.
In Fes wonen meer dan 1 miljoen mensen en de stad heeft 3 kernen: oudste deel Medina (Arabisch woord voor stad) uit 800 n.Chr, leven nu nog 300.000 mensen, in 10.000 straatjes, staat 24 km muur omheen met 14 poorten die ook nu nog iedere nacht gesloten worden. Fes heeft de oudste en grootste Medina van Marokko.
Kern 2 is de Mellah (arabisch woord voor zout en nog steeds het woord voor de joden die in Marokko leven) is rond 1400 gebouwd toen de arabieren en joden uit Andalusie (zuid-Spanje) moesten vertrekken op last van de toenmalige katholieke vorst (Catharina huppeldepup) tot die tijd leefden Moslims, Joden en Katholieken naast elkaar in vrede en harmonie (rara wie dit verstoord heeft) De 3e kern is het moderne Fes stamt uit de tijd van de Franse overheersing 1917 tot 1956 en ligt op de heuvel en wordt ringvormig om de 2 oude kernen heen gelegd.
Als dus onze gids-dame.

Startpunt is het ommuurde koninklijk paleis en dat is een stad op zichzelf, er liggen oa een medisch centrum, moskee en een 9 holes golfbaan in.

Volgende item is een van de 2 kastelen, het hoogst gelegen, met een schitterende view over de stad en van waaraf de 3 kernen en het rondom liggende landschap en de hele oude begraafplaats, mooi zichtbaar zijn.

Dan vertrekken we vanaf het kasteel bergaf naar de ceramische wijk die vroeger in de stad heeft gelegen maar, door de vervuiling die het fabriceren met zich meebracht, vroeger al buiten de stad is gelegd.
Het is schitterend aardewerk maar de prijsstelling tov wat we elders gewend zijn, gewaagd aan de prijzen thuis.
De arbeidsomstandigheden zijn echter net lekker middeleeuws als elders in Marokko. Mensen zitten op een krukje voorover gebogen aardewerk te beschilderen, mannen zitten op de grond in diverse posities aardewerk mozaïek te maken. Ik vraag me af of ik na 8 uur of 2x 4uur/dag in deze houding gezeten te hebben überhaupt nog in staat zou zijn rechtop te staan, wil zwijgen over lopend naar huis toe. Maar misschien eten ze hier en trekt de nachtwaker s’nacht gewoon een deken over ze heen?!

Dan is de Medina met zijn 10.000 straatjes en zijn Souk ingedeeld naar handwerk cq ambacht.
Het is een wirwar van jewelste en als de zon niet schijnt is het enige oriëntatie punt een kompas. We lopen dan ook ruim 2 uur van het ene belangrijke punt naar het andere en het is ongelooflijk knap dat je mensen hebt, als onze gidsen (inmiddels is er een heer bij aangesloten die onze polonaise stuurt en in de gaten houdt) die uit deze spaghetti van straten wijs worden.
We zien weer hele wijkjes met lampen, kleding, kralen, kruiden, etenswaren, houtwerk-timmerlui en koperslagers. De oudste bibliotheek, diverse moskeeën (voor ons onvoorstelbaar en allemaal met gelovigen, de hele dag door, wat doet de islam beter dan het christendom meneer Wilders?)
Rond 1 uur zijn we voor de lunch bij een restaurant dat vroeger een andalusische woning is geweest met een Riad (een binnenplaats, deze bouw zorgt voor opwaartse luchtstroom en dus voor koeling).De binnenplaats en de ruimtes eromheen zijn schitterend versierd met mozaïek, marmer en gipsversieringen. De lunch is goed! de bediening is wennen (we vinden een ober die tegen een deur staat zijn mobiel te checken een redelijk vreemd beeld, toch?!)
Na de lunch worden we vergast op de leerlooijerswijk met zijn leerproducten.
Er worden takjes mint uitgedeeld voor het geval je niet goed tegen de geur van huiden (lees rottend vlees) kunt, maar door de lage temperatuur en het frisse windje, valt het allemaal dik mee.
Weer die bare werkomstandigheden vallen op: mensen die tot hun bovenbenen in stenen kuipen staan met kleurstoffen waarin huiden liggen, terwijl iemand opmerkt dat ze nu van die hoge visbroeken aan hebben (een soort laars met broek tot onder de oksels waterdicht) terwijl ze 11 jaar geleden nog met hun blote benen id kleurstof stonden.
De gang langs of beter over de kleurputten heen (je kijkt vanaf de 3e verdieping naar beneden) leidt uiteindelijk naar 2 etages met leerproducten,tasjes, jasjes, poefs enz. voor de verkoop natuurlijk!
Grappig is dat er gespeculeerd wordt over prijzen, jasjes kosten 200 euro en iemand van onze maakt daar dirhams van (klein verschil!) waardoor een paar groepsgenoten een soort “zoek-maar-uit-glans” in hun ogen krijgen, het kost bijna niets!
Met Peter en Yvonne heb ik een leuk gesprek, Peter vindt een roze jasje erg leuk voor zijn kleindochter, ze is 1,5 jaar en het jasje voor een volwassen dame. Ik geef aan dat hij dit misschien kan kopen tegen de kosten van een kindermaatje als hij aangeeft dat het een ingroeiertje is.
Hij heeft ook nog een kleinzoon (3 mnden oud ofzo) waar hij een leuk stoer motorjack voor heeft gezien. Hij zou het nu kunnen kopen met de belofte dat als de kleinzoon tot z’n 18e niet rookt hij bij het jasje een Harley krijgt, we lachen er eens goed om.
En verder gaat onze toer naar de wevers-wijk.
In een huis zien we 3 weefgetouwen staan en wordt het verschil tussen mannen en vrouwen weefwerk uitgelegd (getouwen zijn aangepast aan meer kracht en uithouding), we bewonderen het werk dat alleen of gecombineerd van 3 materialen gemaakt is: katoen, wol of cactuszijde. De getoonde lappen zijn echt mooi, de prijzen ook.
Net als bij de leerwijk eindigen we hier ook op 2 etages waar jasjes, broeken, sjaals, bed en tafellakens liggen.
Uiteindelijk ga ik hier wel weg met een Berber jasje, afgedongen, ook ik heb als limburger een beetje hollandse handelsgeest.

Terug bij de camping gaan we de avond in, genieten we van de gemaakte foto’s die hoofdzakelijk over ambachten en ambachtsmensen gaan en bereiden ons een beetje voor op het mindere weer dat ons “beloofd” is voor de komende dagen.

Chalom (gegroet)
Mellah (zout / jood)