zondag 21 januari 2018 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu zondag 21 januari 2018 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu

zondag 21 januari 2018

Door: frans

Blijf op de hoogte en volg Leanne

21 Januari 2018 | Spanje, Burgos

GOEDEMORGEN ALLEMAAL
jaaa nu geen verslag aan het einde van de dag maar aan het begin, zittend naast Lean die nu camperpiloot is.
Vanmorgen weer een beetje vroeg wakker (0300) met een giga droge keel en een vervelend tik-geluid op het camperdak. Sinds onze oude camper ook zo’n geluid had, waar wij van dachten dat het aan de buitenkant was en achteraf toch binnen een hele vervelende lekkage was, word ik een beetje neuro van dit soort geluiden.
Een klein rondje koude camper leverde in ieder geval geen plasjes waar dan ook op.
Leanne is inmiddels ook even uit dromenland gekomen en informeert of ik wel goed bij mijn hoofd ben hehehehe ;-) (natuurlijk niet, "wat denk je nou zelf" -basisquote van Pim :-)
Dus nu snel terug naar de warmte van mijn bedje, licht uit en wooooop weer wegzzzzz………….
06.10 langzaam gaat het licht weer aan binnen in mij.
Met een gevoel van "zalig geslapen" te hebben en meteen het geluid dat regen zo herkenbaar maakt.

Lean informeert of ik al wakker ben en meteen komt Esch non-verbaal hetzelfde doen door bij Lean op bed te springen en een beetje ongelukkig tegen haar neus te landen. Dat lokt een pijnlijk-boze reactie op en Esch springt over op mijn ……. (micky: resultaat van eitje met zout :-)) Ook niet echt handig en toch pijnlijk.

Goed we zijn nu echt wakker, Lean ontkleedt zich……………………………
om onder de douche te stappen maar helaas: wel water maar niet warm.
Dus snel in haar uppie terug in bed en mag ik voor “straf" onze melkkoffie maken.

Dan komt ons ochtend-ritueel in een stroomversnelling, aankleden, bedden opruimen, Esch uitlaten, eten en tandenpoetsen.
Om 08.00 zijn we op de snelweg in een schemerig en nog altijd nat Frankrijk.

Vandaag is de bedoeling naar Bordeaux te rijden en dan via Bayonne de spaanse grens over te steken en in Burgos uit te komen.
Na een uurtje hebben we daar wel wat positieve stimulatie bij nodig en wordt Dire Straigts op gezet.
Over het legendarische gitaarspel van Mark Knopfler hoef ik jullie niets te vertellen, denk ik, hoop ik, toch???
Gevolgd door Fleedwood Mac (go your own way) waaaaauw helemaal te gek, onze camper verandert in een time-capsule: back to the 70’s yeaaaaah!!

Nou het wordt nog mooier, de kilometers vliegen, de jeugd-emotie-sentiment-dinges stapelt naar grote hoogtes uit vervlogen tijden, zelfs de regen houdt de “adem” in en dan is daar plotseling de Spaanse grens.

Energy-time voor "man and machine", tanken dus en de eerste pan “veroveren” tegen betaling van 78 eurocent.
Aangezien de parkeerplaatsen eivol zijn wordt het driftig zoeken naar een passend plekje dat ik vind tussen een geparkeerde vrachtwagen en 3 sloopauto’s (jaaah we zijn in spanje, hier kan dat allemaal langs de kant van de weg:-))

Esch doet mooi zijn grote (nou ja voor haar doen) boodschap die ik meteen vang en vacuüm verpak in een boterhammenzakje.
En dan roept Lean vanuit de camper: EEEEEEEEETTTTTTTEEEEEENNNNNN.
en dat laten we haar niet nog een keer roepen want voor je het weet komen er ook een paar vrachtwagenjongens op dat geluid af en heb je plotseling een clandestien mobiel-wegrestaurant geopend.
Dus snel naar binnen waarrrrrrrrrrrr……………(trommelgeroffellllll)………..
de (weer homemade!) erwtensoep staat te dampen naast een feestelijke spaanse pan-stok-dinges met kaas-en-sjroep en slami.

Een uurtje later zijn we uit onze parkeer-stortplekje gemaneuvreerd en alweer onderweg voor de laatste 180 km naar Burgos.
En dan gebeurt dat waar Lean al een hele tijd op hoopte en al sind ons vertrek over moppert:
er komt een stukje blauw tussen al dat hemel grijs, ome duif zou zeggen genoeg voor een broek van te maken. Even later is het voldoende voor een mantelpakje en het wordt ook nog een driedelig kostuum.
Voor we het weten rijden we onder een strak blauwe hemel met aan de horizon nog her en der een paar wolken.
Het wordt warm, 14,5 graad buiten, Fleetwood mac komt terug en hand in hand swingen we, zover als de verkeersveiligheid dat toelaat, zittend op onze frontseats, in de wagen en achter het glas wordt het op deze manier zelfs zomers.

en dan is daar plotseling: Burgos.

Leanne heeft als goede navigatora de camperapp al ingesteld en die leidt ons naar de camperplaats.
Lekker ruim en er staan al 3 of 4 camperaars met hun huskes (uitdrukking van Jan uit sitterd).
We stallen die van ons er ook ergens tussen, trekken de wandelschoenen aan en stiefelen de stad in, opzoek naar de old city met zijn beroemde kathedraal.

Halfuurtje lopen en regelmatig de app raadplegen helpt en even later slenteren we lekker door de oude straatjes, bewonderen de kathedraal en de burcht op de top van de heuvel.

Helaas is de zon weg en koelt het af naar een graad of 6, mooi passend bij de tijd van het jaar (21 jan!!).
We besluiten terug te keren naar ons camperspotje en daar maar koffie of zoiets te gaan nuttigen want met Esch mogen we nergens binnen…..helaas.

18.00 uur hebben we een stevig bakje melkkoffie achter de kiezen en zitten we aan de wijn met groente-borrelhapejes.
Terwijl Lean leest tik ik dit verslag en ga nu de foto’s bekijken.

fijne avond
tot morgen

ps dit verhaal wordt vandaag pas geplaatst omdat mijn correctora een time out heeft genomen van 20.00 tot 07.45!! :-)

• 22 Januari 2018 - 16:13

Brigitte Van Weersch:

Een hele fijne vakantie met heel veel bijzonder momenten. Geniet er samen van :)

• 22 Januari 2018 - 17:53

Leonarda Janssen-frissen:

Leuk om je verslag de lezen.Heerlijk zeven weken onderweg. Geniet ervan.

• 22 Januari 2018 - 19:33

Marie José Merk :

Leuk om jullie reisverslag te lezen
    Veul plezeer en tot het volgende verslag