zondag 18nfebruari 2018 - Reisverslag uit Toundout, Marokko van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu zondag 18nfebruari 2018 - Reisverslag uit Toundout, Marokko van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu

zondag 18nfebruari 2018

Door: frans

Blijf op de hoogte en volg Leanne

19 Februari 2018 | Marokko, Toundout

Nu viel me vanmorgen in wat we gisteren hebben beleefd dat ik vergeten ben in mijn verslag:
Als je het hebt over “gebakken lucht", hier verkopen ze gewoon lucht.
Wat gebeurde: wij zijn gisteren in Super Dimitri waar ze alcohol verkopen en met de wijn hebben we 1 zak gezouten chips en 1 zak paprika chips gekocht. Je betaalt een rib, een zakje kost hier omgerekend 2,50 euro, en het zakje, opgepompt als een fietsenband, is, als je hem openmaakt, maar voor de helft gevuld, nou dat hebben de Marokkanen maar mooi heel snel van ons geleerd, toch!?!

Nou vanmorgen is de wereld verrukkelijk:
strak blauw
en de zon vol op de camperneus
wauw dat is nog eens een wakkerwordertje!!
ons ochtend programma begint pas om 10.00 uur met het bezoek aan Marokko’s mooiste Kashbah (hij staat zelfs op het 50 dirham biljet!!)

Het is 10 minuten lopen van de camping naar de Kashbah.
Daar aangekomen worden we opgewacht door een, weer!, goed uitziende Marokkaan. Omdat dit gebouw zich niet leent om een grote groep rond te leiden worden we in 2 helften verdeeld en beginnen oa Lean en ik met thee en koffie drinken op de mooie binnenplaats.
In de tussentijd heeft Lean via Iet van Evert kennis gemaakt met een Marokkaans meisje dat van palmbladeren leuke origami’s vlecht en bestelt er meteen 2 dozijn om thuis uit te delen.
Na 1 uurtje is onze groep aan de beurt en onze gids ontpopt zich als een soort Tommy Cooper, zijn hele verhaal is doorspekt met grapjes waar hijzelf de grootste lol om heeft en wij weer om hem. het wordt dan ook een one-man-show en wat mij betreft mogen ze hem vragen de volgende oudejaarsconference te maken.
Een dik uur zijn we onderweg door het gebouw en krijgen inzicht in de diverse kwaliteiten waaraan een Kashbah moet voldoen: verzamelplaats voor mensen-dieren-materialen, koel id zomer, warm id winter, verdedigbaar, bestand tegen elementen.
Na afloop van de one-man-rondleiding halen we de bestelde erg leuke vlechtwerkjes op en keren camperwaarts waar een druk middagprogramma op ons wacht.

De middag verloopt zoals al verwacht: huishoudelijk werk ad camper, wasje doen, boekje lezen, zonnetje aan het werk zetten zodat we niet als bleekscheten weer thuis komen, 2 dikke ommetjes met Esch maken, briefing mbt programma morgen, douchen en dan lekker samen uiteten (je raadt het nooit: Tajine met Marokkaanse salade, jaahaaa je moet er wat voor over hebben om de vrouw des campers een avondje niet te laten koken!!)

Na het UIT-eten nog even langs de receptie om via de wifi de laatste berichten van thuis op te halen en dan een afzakkertje in de vorm van een rood wijntje, verslagje tikken en slapen gaan.

see you!!

• 19 Februari 2018 - 21:40

Hein En Auk:

Mooie verhalen!

Heb wat meer vertrouwen in de mens die gebakken lucht verkopen. Hoe hoog zijn jullie intussen in het Atlas gebergte? Als je echt een beetje op hoogte zit, zet dat zakje inderdaad uit. Misschien toch een eerlijke koopman en een beetje natuurkunde.

Groetjes van ons.

• 20 Februari 2018 - 14:56

Inge Laeven:

Wat een geestige schrijver is hier bezig. De onverwachte kwaliteieten komen naar boven.
    Als alle verhalen gebundeld worden, komt er een leuk boek tevoorschijn, denk ik.

Wat zijn origani's, gevlochten van palmbladeren? Hoe stel ik me dat voor?

Veel plezier op dezereis gewenst