zondag 11 februari 2018 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu zondag 11 februari 2018 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Leanne Heijmans - WaarBenJij.nu

zondag 11 februari 2018

Door: frans

Blijf op de hoogte en volg Leanne

12 Februari 2018 | Marokko, Marrakesh

Vandaag begint een beetje raar.
Volgens de weerman zouden we iedere dag beter weer en hogere temperaturen kunnen verwachten.
Helaas begint deze ochtend zwaar bewolkt en beetje klam, vochtig en koud.

Vandaag is de laatste Marrakech-dag en we hebben ingeschreven voor een Marokkaanse kookworkschop die gegeven wordt door een Nederlandse mevrouw. We gaan zelf ingrediënten inkopen, daarna bereiden en ook eten, houdt rekening dat het programma van 10.00 tot 17.00 kan duren. Dit is de basis waarmee we op pad gaan. Ondertussen is het zonnetje volop gaan schijnen en maken we kennis met Gemma, onze nederlandse host-kokkin voor cafe de France (ons trefpunt van gisteravond). Na uitleg gaan we met boodschappenlijstjes en beurzen de Souk in, waar Gemma tekst en uitleg geeft over ingrediënten, bereiding en attentiepunten.
Wat erg leuk is, is haar benadering van flessentrekkerij, dat noemt ze ondeugend!
In ieder geval na "over-Souked” te zijn gisteravond was ik er niet zo happig op om er weer in te duiken. Maar ik moet zeggen met Gemma, die zo’n 12 jaar in Marokko woont, naar ons idee perfect de taal beheerst en tekst en uitleg geeft over gebruiken en kwaliteit. Ons ook naar plekjes brengt waar jezelf niet naar toe zou gaan en waar we hartelijk ontvangen worden door de kooplui en bij, bv het specerijen-zaakje in goed verstaanbaar engels uitleg krijgen van de koopman himself. Oa hoe de boel geflest wordt als het gaat om saffraan (stuifmeeldraden van de krokus, dit is een nationaal product in Marokko en belangrijk ingrediënt in de marokkaanse keuken)
Hoe herken je de echte en hoe de namaak, uiteindelijk kost 1gr 6 euro!!

Na 2 uurtjes Souken zijn alle noodzakelijke boodschapjes gedaan en worden we naar een ruime binnenplaats gebracht in moorse stijl waar de bereiding gaat plaats vinden. Eerst wordt de inwendige mens een hart onder de riem of beter een hapje naar de maag ingeschoven met een kopje mint-thee terwijl we kennismaken met een paar mede cursisten die er al zijn: een engels koppel van middelbare leeftijd, een jong amerikaans koppel en een nederlands koppel, stukje jonger dan wij.

Er volgt een uitleg met recepten-op-papier en dan is het onder leiding van een 3tal marokkaanse dames (waarvan er een 9 jaar in Den Haag gewoond heeft en ook goed nederlands spreekt) . AANVALLEN.

Het kookdeel is echt TOP door zijn simpelheid en rijkdom aan specerijen en vooral eenvoudige ingrediënten.
Uiteraard zit er ook een Tajine in en dat maakt het voor ons mooi. We willen deze vorm van koken (stoven) graag meenemen en kijken of het een meerwaarde is thuis.

Rond 14.00 uur zijn voor-, hoofd-, en nagerechten klaar, is er een tafel gedekt en moeten we onze schorten inleveren. Dan volgt een heerlijke tongstrelende happening die ons nog lang zal heugen en met zeer veel enthousiasme doorvertellen aan onze medereizigers die bij de campers zijn achtergebleven.
Ter afsluiting volgt het traditionele kopje mint-thee met koekjes die wezelf gedraaid of gerond hebben waarna het weer tijd is om afscheid te nemen en via het ophaalpunt bij de grote moskee door de busjes naar onze hondjes terug te keren.
Daar wachten zeer nieuwsgierige reisgenoten die we uitvoering trakteren op ons verhaal en een beetje laten meeproeven via de zelfgemaakte koekjes die over waren en we meegenomen hebben voor hen.

Hier eindigen 3 heerlijke dagen Marrakech een stad die ons, mij in ieder geval, een ander Marokko heeft laten zien. Ik ben gaan ervaren, waar je uiteraard een beetje op je hoede bent (dat moet je op diverse plekken in ons land ook zijn) waar we met regelmaat, hoe gebrekkig onze communicatie dan ook is, zeer leuke en hartelijke contactmomenten hebben gehad, waar ze je peilen waar je vandaan komt, je laten weten dat Nederland bekend is en wat zij over ons weten. Ze lokken je uiteraard een beetje uit je tent, en als je dat goedlachs tegenmoet treed heb ik steeds een goedlachs en zeker beleefd iemand tegenover me gehad.

Morgen gaan we het Atlasgebergte in.
Het gebergte dat vandaag in de volle zon zo uitnodigend blinkt boven de stad. We gaan nog een stuk zuidelijker en het is tot nu toe alleen maar fijner en leuker geworden, precies zoals onze gidsen, Marokko-kenners, ons voorspeld hadden.

Het belooft wat!!
see you

ps
de komende dagen hebben we geen wifi meer en blog bijhouden via onze telefoon (met dank aan Pim die deze mogelijkheid geregeld heeft) is niet altijd goed gegaan (het verslag van 6-2 is nog eens, 2 dagen later geplaatst!)
Dus we doen ons best jullie deelgenoot te houden.

xxx